Sådan skaber du en god branding strategi i firmaet

Et firmas marketingstrategi er tæt bundet op med, hvorvidt denne er i stand til at skabe fokus omkring deres brand og lave en strategi over denne. Uden et stabilt brand vil det være meget utvivlsomt, om man nogensinde kan opnå stabil og langvarige succes med dit firma.

Læs med her for at få gode råd til, hvordan du skaber et godt brand omkring dit firma og en branding strategi, der siger spar to.

Hvad er firmahistorien?

Vi mennesker elsker en god historie og leder instinktivt efter den i alting omkring os. Historier er bogstaveligt den måde, hvormed vi forstår ting som global opvarmning, hvorfor Donald Trump blev præsident i USA, og hvorfor et bestemt firma er det eneste rette valg, når det kommer til for eksempel køb af sportssko.

Dit brand og branding strategi er tæt pakket op med din firmahistorie, og hvor god du er til at fortælle den.

Dit firmahistorie er den historie, du fortæller om firmaet, når folk spørger, hvordan det opstod, og hvorfor det eksisterer. Det kan for eksempel være, at du havde en god ide til en ny måde at købe løbesko, som ville revolutionere den måde løbere anskaffede deres sko. Det startede med en ide, du fik imens du selv skulle til at anskaffe dig nogle nye løbesko og fandt ud af, at du da vidst nok kunne gøre tingene bedre. Dét er en firmahistorie.

Din firmahistorie vil formentlig se anderledes, alt efter hvilken ide du fik, hvordan du fik den og så videre. Det er vigtigt, at du finder frem til denne historie og gør den så relevant som muligt for dine kunder. Find de menneskelige elementer af historien frem og gør den til en del af dit brand.

Et nemt og unikt logo

Ved kernen af en branding strategi bringer logoet sig. Logoet er en meget bærende del af dit firma og er en meget vigtig del af dit brand.

Vigtigheden af dit logo må så absolut ikke underskrives. Vi mennesker er meget visuelle væsener og husker ofte bedre tingene i billeder. Det er netop derfor, så mange firmaer går op i at fremvise deres logo, så meget som de gør. Jo oftere potentielle kunder ser ens brand, jo mere familiært bliver det – og jo mere tilbøjelige er det til en dag at købe produkter eller services fra det firma.

branding
Red arrow hitting yellow note with massage what makes you unique? over dartboard background

Ansæt professionelle til jobbet

Hvis du gerne vil skabe en helt fantastisk branding strategi, kan det være ide at overveje et hyre nogle professionelle til et tage sig af jobbet.

At lave fremragende marketing og et bæredygtigt brand er ikke så let en sag igen. Det kan endda være meget svært at gøre. Især når man som virksomhedsejer kender dit eget firma, så godt som man gør.

For at skabe et godt brand handler det om at kunne kigge på værdier i dit firma på så objektiv en måde som muligt. Og det er umådeligt svært, når man her brugt så meget sved, tid og tårer på at stable dit firma på benene.