Salget af proteinpulver er stigende – køber du det rigtige?

Der er gang i motionscentrene som aldrig før, og ligeledes salget af proteinpulver. Faktisk er salget steget godt og vel 1% hver år de sidste mange år, og der kommer løbende nye producenter til.

Hvis du lige er begyndt at træne, kan det dog være lidt af en jungle at finde rundt i hvilket proteinpulver fra hvilken producent du skal vælge.

Her kan du læse lidt om de forskellige typer proteinpulver, samt hvad du ellers skal være opmærksom på når du vælger proteinpulver

Vegansk protein, et grønnere produkt

Scitech proteinpulver er blot et af de mange veganske proteinpulver produkter man kan vælge imellem. Det er lavet på ærteprotein og har den fordel, udover at være vegansk at det også er fri gluten og GMO’er.

Man kan også få ris og soja protein såfremt man gerne vil undgå den animalske protein.

Ærteprotein er dog at foretrække hvis man ønsker at gøre brug af vegansk proteinpulver, da det er rigt på aminosyrer.

Valleprotein

Denne type proteinpulver er nok et af de mest udbredte, det udvindes af komælk, og indeholder ligesom ærteprotein også en lang række gode aminosyrer.

Fordelen ved valleprotein er at den optages hurtigt i kroppen, og derfor er den ideel til at bruge lige før eller efter træning.

Kasein protein

Kasein protein fremstilles også af komælk, men indeholder knapt så mange aminosyrer som valleprotein men til gengæld optages kasein protein en hel del langsommere i kroppen, hvilket f.eks. gør den egnet til at indtage lige før sengetid, så kroppen kan udnytte protein under søvnen.

Antal kalorier

Det er ikke sikkert at dette behøver spille ind på dit valg af protein, men når man træner fordi man enten gerne vil skabe et vægttab eller bygge flere muskler op, så er kosten også vigtig, herunder hvor mange kalorier man indtager.

Noget proteinpulver er til at blande op i mælk, og andet i vand, det gør at der er stor forskel på hvor mange kalorier du får når du indtager proteinpulver.

Derudover er der væsentligt flere kalorier i den animalske protein end der er i den veganske, og hvis man ikke tænker over dette, så kan man altså ende med at få for mange kalorier i løbet af en dag.

En typisk shake med proteinpulver kan godt løbe op i omkring 400 kalorier, hvilket dermed er en væsentlig del af dagens kalorier hvis man f.eks. er i gang med et vægttab.

Proteinpulver er ikke en måltidserstatning

Det er vigtigt at huske at proteinpulver ikke er et produkt beregnet til måltidserstatning.

Selvom det er et godt supplement til et sundt vægttab med motion og træning, skal man huske at der skal andre fødevarekilder til, for selv om proteinpulver indeholder mange gode ting, så indeholder det ikke nok til at gøre det ud for et måltid.

Vil man gerne have et fuldt måltid sammen med sit proteinpulver kan man evt. blende det med bær, spinat, frugt osv. eller bruge det i sin madlavning.