Sådan sikrer du den gode nattesøvn

Desværre døjer rigtig mange danskere med nattesøvnen. Det er ærgerligt, for søvnen er et af de vigtigste aspekter af et godt og sundt liv. Det kan du med garanti skrive under på, hvis du på et tidspunkt har sovet for lidt eller for dårligt før en vigtig arbejdsdag. Stadig mere peger dog også på, at dårlig søvn kan har langvarige konsekvenser i form af større risiko for livsstilssygdomme. Der er altså bestemt incitament til at redde nattesøvnen, men hvordan gør man så faktisk?

Køb en god seng- Er det en kontinentalseng?

Første skridt på vejen må unægteligt være at købe en god seng. Sengen er naturligvis centrum for din nattesøvn, og hvis du ikke har en ordentlig seng, bliver din søvn aldrig optimal. Da danskerne desuden er enormt sløve til faktisk at få udskiftet den gamle madras med en ny, er købet af en ny seng også et effektivt indgreb for mange.

Pas dog på med at handle hurtigt og overilet af den grund. Hvis du gør din research og køber din nye seng opmærksomt, kan du sagtens finde den optimale seng i første hug. Først og fremmest er der god chance for, at den optimale seng er en såkaldt kontinentalseng.

En kontinentalseng deler navn med klodens kontinenter, fordi den i vid udstrækning er opbygget på samme måde. En kontinentalseng er nemlig opbygget med mange lag af flere mindre madrasser, hvilket sikrer stor komfort og den helt rigtige støtte. Derudover betyder den specielle opbygning af en kontinentalseng dog også, at der en høj grad af mulig tilpasning. Hvis du ikke bryder dig om topmadrassen på din nye kontinentalseng, kan du bare udskifte den. Sover du med en fast partner, kan I ligeledes vælge at få forskellige mellem-madrasser i hver jeres side.

Styrken ved en kontinentalseng er og bliver dog den støtte, den kan yde for ryggen. Det betyder, at du vågner op frisk og udhvilet, men det betyder også, at du faktisk har lyst til at gå i seng om aftenen. Så er vi allerede nået langt.

kontinentalseng

Opbyg gode vaner

Størstedelen af danskernes søvnproblemer synes nemlig at kunne ledes tilbage til dårlige valg og endnu dårligere vaner. Det kunne for eksempel være sene sengetider. Hvis du har en god kontinentalseng, der lokker samt en fast sengetid, der tvinger, er det meget nemmere at falde i søvn.

En fast sengetid er dog langt fra den eneste søvn-vane, du kan og bør gøre til en del af din dagligdag.

Du har næsten med sikkerhed også hørt, at du bør undgå skærme minimum en time inden sengetid. Grunden til at vi at alle har hørt det er dog, at der faktisk er noget om snakken. Hvis du skifter den lysende smartphone ud med en spændende bog, er det meget nemmere at få hjernen til at falde til ro. Med en lækker kontinentalseng og et par gode vaner, er du altså godt på vej til bedre søvn.